Cyfrowa administracja
Data dodania aktualności: 29 listopada 2021
Rozwój technologii informatycznych ma ogromne znaczenie dla całego społeczeństwa, ale zwłaszcza dla osób z niepełnosprawnością, gdyż znacznie poprawia ich dostęp do usług publicznych.
Jeszcze stosunkowo niedawno niemal wszystkie sprawy urzędowe, czy też związane z ochroną zdrowia lub finansami trzeba było załatwiać w siedzibach odpowiednich firm i instytucji. Oznaczało to często stanie w długich kolejkach, konieczność wielokrotnego udawania się w jednej sprawie i nic dziwnego, że dla wielu osób z niepełnosprawnością dostęp do usług publicznych był mocno ograniczony. Była to swego rodzaju jedna z większych barier utrudniających OzN normalne funkcjonowanie w społeczeństwie.
Sytuację odwróciła cyfryzacja, która szeroko wkracza w nasze życie, wywołując co prawda szereg wyzwań i zagrożeń, ale niesie też szereg pozytywnych zmian. Należy do nich na pewno informatyzacja gospodarki, a także szeroko pojętej administracji i sfery społecznej. Cyfryzacja bowiem ułatwia życie OzN w różnym wymiarze: podnosi ich pozycję na rynku pracy, umożliwia szersze korzystanie z dóbr kultury i zapewnia coraz szerszy dostęp do usług publicznych, takich jak edukacja, administracja i zdrowie.
Ten proces przyspieszyła pandemia, gdyż lockdown i inne restrykcje pandemiczne wymusiły ograniczenie bezpośrednich kontaktów pracowników administracji, banków, placówek ochrony zdrowia z klientami i petentami i konieczne stało się przejście do kontaktów wirtualnych. Dlatego masowo zaczęto uruchamiać aplikacje i programy umożliwiające składanie podań, wniosków z wieloma załącznikami, poświadczeń i innych dokumentów w wersji elektronicznej, rozwija się też cały czas e-medycyna. Wszystko po to, aby petenci nie przychodzili do urzędu, ale co się da załatwili z domów, wysyłając i odbierając korespondencję urzędową drogą mailową.
– W ten sposób nie jest już problemem ograniczona mobilność osób z niepełnosprawnością, czy ich ograniczenia sensoryczne albo inne deficyty, gdyż w domu, przed własnym komputerem mają o wiele więcej czasu na załatwienie swoich spraw niż podczas wizyty w jakiejkolwiek instytucji publicznej – wyjaśnia prof. Janusz Kocki, przewodniczący Rady Naukowej Fundacji Neuron+. I dodaje: Te narzędzia i rozwiązania cyfrowe pozostały w powszechnym użyciu, nawet gdy osłabło zagrożenie COVID-19 i wszystkie instytucje i firmy na nowo się otworzyły. Okazało się bowiem, że cyfryzacja usług publicznych jest korzystna dla wszystkich, zarówno dla urzędników, jak i interesantów. Dlatego osoby z niepełnosprawnością mogą mieć nadzieję na to, że wraz z rozwojem technologii cyfrowych dostęp do usług publicznych będzie dla nich coraz łatwiejszy.
Fundacja Neuron+ od kilku lat promuje rozwijanie usług cyfrowych, ułatwiających życie OzN. Elementem tych działań jest kampania „STOP Barierom”, której jednym z elementów jest promowanie działań ułatwiających funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością w
codziennym życiu. W tym roku trzecia edycja kampanii odbywa się pod hasłem „STOP Barierom – STOP Covid”, której celem jest wspieranie OzN i seniorów w czasie pandemii.
III edycja ogólnopolskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej STOP Barierom – STOP Covid na rzecz osób z niepełnosprawnością jest realizowana dzięki dofinansowaniu ze środków: Fundacji ORLEN, Fundacji PKO Banku Polskiego, Fundacji KGHM Polska Miedź, Totalizatora Sportowego Sp. z o.o., Fundacji Agencji Rozwoju Przemysłu, Fundacji BGK im. J.K. Steczkowskiego, Fundacji Polskiego Funduszu Rozwoju
listy artykułów