Cyfrowa administracja

Data dodania aktualności: 29 listopada 2021

 
Cyfrowa administracja

Rozwój technologii informatycznych ma ogromne znaczenie dla całego społeczeństwa, ale zwłaszcza dla osób z niepełnosprawnością, gdyż znacznie poprawia ich dostęp do usług publicznych.

Jeszcze stosunkowo niedawno niemal wszystkie sprawy urzędowe, czy też związane z ochroną zdrowia lub finansami trzeba było załatwiać w siedzibach odpowiednich firm i instytucji. Oznaczało to często stanie w długich kolejkach, konieczność wielokrotnego udawania się w jednej sprawie i nic dziwnego, że dla wielu osób z niepełnosprawnością dostęp do usług publicznych był mocno ograniczony. Była to swego rodzaju jedna z większych barier utrudniających OzN normalne funkcjonowanie w społeczeństwie.

Sytuację odwróciła cyfryzacja, która szeroko wkracza w nasze życie, wywołując co prawda szereg wyzwań i zagrożeń, ale niesie też szereg pozytywnych zmian. Należy do nich na pewno informatyzacja gospodarki, a także szeroko pojętej administracji i sfery społecznej. Cyfryzacja bowiem ułatwia życie OzN w różnym wymiarze: podnosi ich pozycję na rynku pracy, umożliwia szersze korzystanie z dóbr kultury i zapewnia coraz szerszy dostęp do usług publicznych, takich jak edukacja, administracja i zdrowie.

Ten proces przyspieszyła pandemia, gdyż lockdown i inne restrykcje pandemiczne wymusiły ograniczenie bezpośrednich kontaktów pracowników administracji, banków, placówek ochrony zdrowia z klientami i petentami i konieczne stało się przejście do kontaktów wirtualnych. Dlatego masowo zaczęto uruchamiać aplikacje i programy umożliwiające składanie podań, wniosków z wieloma załącznikami, poświadczeń i innych dokumentów w wersji elektronicznej, rozwija się też cały czas e-medycyna. Wszystko po to, aby petenci nie przychodzili do urzędu, ale co się da załatwili z domów, wysyłając i odbierając korespondencję urzędową drogą mailową.

– W ten sposób nie jest już problemem ograniczona mobilność osób z niepełnosprawnością, czy ich ograniczenia sensoryczne albo inne deficyty, gdyż w domu, przed własnym komputerem mają o wiele więcej czasu na załatwienie swoich spraw niż podczas wizyty w jakiejkolwiek instytucji publicznej – wyjaśnia prof. Janusz Kocki, przewodniczący Rady Naukowej Fundacji Neuron+. I dodaje: Te narzędzia i rozwiązania cyfrowe pozostały w powszechnym użyciu, nawet gdy osłabło zagrożenie COVID-19 i wszystkie instytucje i firmy na nowo się otworzyły. Okazało się bowiem, że cyfryzacja usług publicznych jest korzystna dla wszystkich, zarówno dla urzędników, jak i interesantów. Dlatego osoby z niepełnosprawnością mogą mieć nadzieję na to, że wraz z rozwojem technologii cyfrowych dostęp do usług publicznych będzie dla nich coraz łatwiejszy.

Fundacja Neuron+ od kilku lat promuje rozwijanie usług cyfrowych, ułatwiających życie OzN. Elementem tych działań jest kampania „STOP Barierom”, której jednym z elementów jest promowanie działań ułatwiających funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością w

codziennym życiu. W tym roku trzecia edycja kampanii odbywa się pod hasłem „STOP Barierom – STOP Covid”, której celem jest wspieranie OzN i seniorów w czasie pandemii.

III edycja ogólnopolskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej STOP Barierom – STOP Covid na rzecz osób z niepełnosprawnością jest realizowana dzięki dofinansowaniu ze środków: Fundacji ORLEN, Fundacji PKO Banku Polskiego, Fundacji KGHM Polska Miedź, Totalizatora Sportowego Sp. z o.o., Fundacji Agencji Rozwoju Przemysłu, Fundacji BGK im. J.K. Steczkowskiego, Fundacji Polskiego Funduszu Rozwoju

Wróć do
listy artykułów
 

Zobacz również inne artykuły

Święta Bożego Narodzenia

Święta Bożego Narodzenia

Data dodania aktualności 27 grudnia 2021

Kliknij i przejdź
do artykułu
Pandemia dotyka każdego z nas

Pandemia dotyka każdego z nas

Data dodania aktualności 6 grudnia 2021

Kliknij i przejdź
do artykułu
Szkolenia także dla niepełnosprawnych

Szkolenia także dla niepełnosprawnych

Data dodania aktualności 29 listopada 2021

Kliknij i przejdź
do artykułu