III edycja ogólnopolskiej kampanii społecznej „STOP Barierom” pod hasłem „STOP COVID

Data dodania aktualności: 30 kwietnia 2021

 
III edycja ogólnopolskiej kampanii społecznej „STOP Barierom” pod hasłem „STOP COVID

Przeciwdziałamy skutkom COVID – 19

Osoby z niepełnosprawnością (OzN) i seniorzy należą do tych grup społecznych, które najbardziej dotknęły skutki pandemii COVID-19. Z myślą o nich ruszyła trzecia edycja ogólnopolskiej kampanii społecznej „STOP Barierom” pod hasłem „STOP COVID”.

Niepełnosprawni i osoby 65+ są w gronie ludzi najbardziej narażonych na zakażenie koronawirusem i śmierć, zwłaszcza jeśli cierpią na choroby układu oddechowego, krążenia lub inne przewlekłe schorzenia. Ponadto lockdown, restrykcje epidemiologiczne, w tym przymusowa izolacja społeczna, pogłębiły ich problemy psychologiczne OzN. Pandemia ograniczyła też tym osobom dostęp do codziennej opieki zdrowotnej i rehabilitacji, co grozi tym, że ich schorzenia się pogłębią, utrudniając im codzienne funkcjonowanie. Jeśli głębiej wsłuchać się w opinie przedstawicieli organizacji społecznych, które działają na rzecz OzN, to okaże się, że czas epidemii pogłębił zjawisko wykluczenia społecznego osób z niepełnosprawnościami, ich dyskryminację i nierówne traktowanie, a także obniżył ich dochody.

Tym zjawiskom ma przeciwdziałać akcja społeczna „STOP Barierom – STOP COVID”, którą prowadzi Fundacja Neuron+. To trzecia edycja kampanii STOP Barierom, której celem jest podnoszenie świadomości społeczeństwa w kwestii sytuacji i potrzeb OzN. Inicjatywa ma też na celu edukowanie osób z niepełnosprawnościami i członków ich rodzin, aby ułatwić im np. dostęp do usług medycznych, edukacji, pracy, świadczeń społecznych.

W tym roku kampania koncentruje się na walce ze skutkami COVID-19. W tym celu rozbudowywany jest serwis kampanii o sekcje związane z pandemią SARS-CoV-2, który pełnić ma rolę huba informacyjnego dla OzN na temat m.in. praw, jakie przysługują osobom z niepełnosprawnościami. Z huba można czerpać także informacje dotyczące epidemii wynikających z niej zmian w przepisach. Na portalu funkcjonuje wirtualny asystent, który teraz zostanie wzbogacony o parametry głosowe. Ważnym narzędziem jest także stworzona specjalnie z myślą o tej akcji aplikacja na smartfony “Aktywni 2.0”. Służy ona m.in. kojarzeniu wolontariuszy z osobami z niepełnosprawnością i seniorami, którzy potrzebują pomocy. Aplikacja to również kanał komunikacji między OzN. Posiada też istotną funkcję edukacyjną dla przedsiębiorców, organizacji pozarządowych chcących pomagać OzN i seniorom, np. oferując im pracę.

– Walka z epidemią COVID-19 to nie tylko leczenie osób zakażonych i przeciwdziałanie rozprzestrzenianiu się choroby. Zapominamy często o skutkach

społecznych pandemii, a te bardzo mocno dotykają właśnie osób z niepełnosprawnościami i seniorów, którzy często należą także do tej pierwszej grupy. Kampania „STOP COVID” na pewno wychodzi naprzeciw ich potrzebom – podkreśla prof. Janusz Kocki, przewodniczący Rady Naukowej Fundacji Neruon+.

W ramach kampanii Fundacja Neruon+ przeprowadzi również badania społeczne na temat zmian, jakie pandemia COVID-19 spowodowała w życiu osób z niepełnosprawnością. Warto podkreślić, że będą to nowatorskie badania w naszym kraju.

Przypomnijmy, że poprzednie kampanie „STOP Barierom” odbyły się w 2019 i 2020 roku i zaangażowało się w nie szereg firm i instytucji. Kampanie były prowadzone pod patronatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, oraz Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju oraz Ministerstwa Cyfryzacji.

Wróć do
listy artykułów
 

Zobacz również inne artykuły

Kodeks Dobrych Praktyk na rynku pracy na rzecz osób z niepełnosprawnościami

Kodeks Dobrych Praktyk na rynku pracy na rzecz osób z niepełnosprawnościami

Data dodania aktualności 9 maja 2021

Kliknij i przejdź
do artykułu
Rynek pracy w Polsce a osoby z niepełnosprawnościami

Rynek pracy w Polsce a osoby z niepełnosprawnościami

Data dodania aktualności 9 maja 2021

Kliknij i przejdź
do artykułu
III edycja ogólnopolskiej kampanii społecznej „STOP Barierom” pod hasłem „STOP COVID

III edycja ogólnopolskiej kampanii społecznej „STOP Barierom” pod hasłem „STOP COVID

Data dodania aktualności 30 kwietnia 2021

Kliknij i przejdź
do artykułu