Osoby z niepełnosprawnością zyskały nowe uprawnienia. Problemem jest dostęp do rzetelnej informacji

Data dodania aktualności: 28 maja 2019

 
Osoby z niepełnosprawnością zyskały nowe uprawnienia. Problemem jest dostęp do rzetelnej informacji

Osoby z niepełnosprawnością otrzymały dodatkowe przywileje w dostępie do świadczeń medycznych, problem jednak w tym, że korzysta z nich ledwie niewielki procent uprawnionych.

1 lipca 2018 roku weszły w życie przepisy, które stanowią, że osoby z niepełnosprawnością mogą dostać się bez kolejki do lekarza specjalisty oraz bez skierowania od lekarza z podstawowej opieki zdrowotnej. To samo dotyczy także leczenia szpitalnego, dostępu do leków i opieki rehabilitacyjnej. Okazuje się jednak, że z owych udogodnień korzysta niewielki procent z ponad miliona polskich osób niepełnosprawnych – dorosłych i dzieci. Tymczasem w założeniach rządu i ustawodawcy leżała powszechność tego typu rozwiązań, które miały ułatwić życie osobom i tak już dotkniętych poważnymi wyzwaniami w codziennym życiu z powodu ich niepełnosprawności. Rozwiązania te są oczekiwane przez środowisko, wszak wiele osób z różnymi schorzeniami musi często korzystać z pomocy lekarzy, terapeutów, pielęgniarek i innych pracowników medycznych. Dlaczego więc niewiele osób korzysta z dobrodziejstw ubiegłorocznej ustawy?

Dr n. med. Konstanty Radziwiłł, senator i były minister zdrowia – Możliwość korzystania ze świadczeń zdrowotnych bez kolejki to ważne udogodnienie dla osób z ciężkimi niepełnosprawnościami. Stanowią one potencjalną ulgę nie tylko dla nich, ale także dla ich opiekunów. Informacja na ten temat powinna być dostępna w widocznym miejscu w każdej placówce opieki zdrowotnej. Personel medyczny, zwłaszcza lekarze i pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej, powinien przypominać o tym swoim podopiecznym, szczególnie gdy niepełnosprawnych pacjentów kieruje się do innych placówek służby zdrowia.

Zdaniem ekspertów, których opinie potwierdzają sami chorzy i ich rodziny, główny problem wynika z problemów organizacyjnych i finansowych naszej ochrony zdrowia. Dla szpitala czy przychodni specjalistycznej każdy chory, który może i chce skorzystać z ich usług poza kolejnością, stanowi poważny problem, bo trzeba go jakoś „wcisnąć” do kolejki oczekujących bez „wyrzucania” z niej innych pacjentów. Dlatego osoby z niepełnosprawnością lub ich rodzice, opiekunowie są niejednokrotnie zniechęcani do korzystania ze swoich praw lub stawia im się szereg formalnych i biurokratycznych przeszkód. Duża część pacjentów po prostu rezygnuje i staje w normalnej kolejce.

Podobne problemy występują w dostępie do świadczeń rehabilitacyjnych. Zapewne sytuacja byłaby lepsza, gdyby przychodnie nie narzekały na brak lekarzy i fizjoterapeutów oraz terapeutów innych specjalności.

W tym zakresie wiele się jednak już zmieniło – powstały nowe akty prawne, chociażby ustawa o zawodzie fizjoterapeuty. Zwiększa się limity kształcenia studentów w zawodach medycznych, poprawia się dostępność do specjalizacji i warunki płacowe dla młodych lekarzy – zaznacza prof. dr hab. n. med. Janusz Kocki, Członek Rady Naukowej Fundacji Neuron Plus i wskazuje – w perspektywie czasowej ustawodawcy to szybka ścieżka – w perspektywie pacjenta to lata i trudności w dostępie do świadczeń zdrowotnych.

Trzeba również zauważyć, że z nowych uprawnień nie korzysta duża grupa osób niepełnosprawnych, którzy zwyczajnie słabo orientują się w przepisach, nie mają też siły lub są za mało przebojowi, asertywni, aby upomnieć się o swoje prawa i dla „świętego spokoju” wolą dalej stać w kolejkach najpierw po skierowanie, a potem czekać wiele tygodni na wizytę u specjalisty. Dlatego zdaniem przedstawiciela Fundacji Neuron Plus – Trzeba dotrzeć z informacją do obydwu stron: pacjentów i ich rodzin oraz pracowników służby zdrowia. Informacja dla pacjentów to głównie organizacje pacjenckie: stowarzyszenia i fundacje. Służba zdrowia to przede wszystkim organizacje samorządowe jak „Izby”: lekarzy, diagnostów laboratoryjnych, farmaceutów, fizjoterapeutów czy pielęgniarek i położnych. Samorząd posiada stronę internetową i wydaje miesięczniki, które otrzymuje każdy pracownik służby zdrowia mający czynne prawo wykonywania zawodu. Tam trzeba publikować te informacje i stale o nich przypominać.

Kampanię wspierają: PKO Bank Polski, Fundacja BGK, Fundacja ORLEN-DAR SERCA, Fundacja KGHM Polska Miedź, Totalizator Sportowy.

Wróć do
listy artykułów
 

Zobacz również inne artykuły

Kolektury Totatlizatora Sportowego Bez Barier!

Kolektury Totatlizatora Sportowego Bez Barier!

Data dodania aktualności 29 czerwca 2021

Kliknij i przejdź
do artykułu
Dlaczego warto skorzystać z pomocy prawnika?

Dlaczego warto skorzystać z pomocy prawnika?

Data dodania aktualności 24 czerwca 2021

Kliknij i przejdź
do artykułu
Pomoc psychologiczna – czym jest, czy warto z niej skorzystać?

Pomoc psychologiczna – czym jest, czy warto z niej skorzystać?

Data dodania aktualności 24 maja 2021

Kliknij i przejdź
do artykułu