Przez komputer chcemy załatwić (prawie) wszystko
Data dodania aktualności: 4 października 2021
Rozwój technologii cyfrowych poprawia jakość życia obywateli. Jest to ważne dla osób z niepełnosprawnością, którzy oczekują podniesienia w Polsce poziomu cyfryzacji usług publicznych i komercyjnych.
Znaczenie cyfryzacji gospodarki i usług publicznych znaczenie wzrosło po wybuchu pandemii Covid-19. To dlatego, że z powodu lockdownu ograniczona została działalność administracji, służby zdrowia, opieki społecznej oraz wielu przedsiębiorstw, a ich aktywność przeniosła się do sieci. Z powodu ograniczeń w przemieszczaniu się mieszkańców smartfony i komputery okazały się podstawowym narzędziem komunikacji między ludźmi oraz między ludźmi a różnymi instytucjami.
Dlatego Fundacja Neuron+ tegoroczną, trzecią edycję kampanii społecznej „STOP Barierom” prowadzi pod hasłem „STOP Covid” – jej celem jest walka ze skutkami tej światowej epidemii, które okazały się dotkliwe dla osób z niepełnosprawnością oraz dla seniorów. Doświadczenie pokazuje, że bardzo dobrym narzędziem poprawiającym jakość życia OzN jest cyfryzacja sfery usług i biznesu. To dlatego, że coraz więcej firm i urzędów umożliwia załatwianie spraw drogą elektroniczną.
Jednym z najbardziej pozytywnych przykładów w czasie pandemii okazała się platforma pacjent.gov.pl, gdzie można było umówić się na lekarską teleporadę albo odebrać e-receptę. Coraz powszechniej Polacy zaczęli także korzystać z usług bankowości elektronicznej oraz kontaktować się przy pomocy komputera urzędami.
Segment e-gospodarki i e-administracji stale się rozwija, ale z punktów widzenia obywateli, zwłaszcza OzN, sytuacja jest wciąż daleka od ideału. – Niestety, nie każdą sprawę urzędową da się załatwić on-line, nawet nieskomplikowaną. Dużym problemem dla osób z niepełnosprawnością jest także to, że wciąż wiele placówek medycznych nie prowadzi on-line zapisów do lekarzy lub rehabilitantów. Albo nie daje możliwości elektronicznego odbioru wyników badań. Inne problemy dotyczą braku rekrutacji elektronicznej pracowników w wielu przedsiębiorstwach – mówi prof. Janusz Kocki, przewodniczący Rady Naukowej Fundacji Neuron+ podając przykłady niedomagań usług cyfrowych w naszym kraju.
Podobne zastrzeżenia można sformułować wobec szkół i uczelni wyższych, którym nie zawsze udaje się zorganizować na odpowiednim poziomie swoje platformy edukacyjne. Na szczęście i tu sytuacja ulega systematycznej poprawie, a szkoły, uniwersytety, politechniki, akademie coraz mocniej stawiają na cyfryzację. Te zmiany niejako przyspieszyła pandemia, gdy sprawy administracyjne i naukowe trzeba było załatwiać bez wizyty w gmachu swojej uczelni. Przez wiele miesięcy nauka odbywała się w formie zdalnej i odsłoniła niedostatki w poziomie cyfryzacji szkół, uniwersytetów, akademii i politechnik. Skutkiem tego w wielu placówkach spadł poziom nauczania, o czym świadczą gorsze wyniki matur i egzaminów.
Odrębnym problemem jest wykluczenie cyfrowe, które dotyka zwłaszcza mieszkańców głębokiej prowincji. – Osoby z niepełnosprawnością jak mało która grupa społeczna oczekuje podniesienia poziomu usług cyfrowych. Dlatego z nadzieją patrzymy na wdrażanie najnowszych technologii cyfrowych, w tym budowę sieci 5G, które mają spowodować
likwidację zjawiska wykluczenia cyfrowego. Bo co z tego, że urzędy, przychodnie, szpitale, przedsiębiorstwa, banki będą w pełni cyfrowe, skoro część OzN i tak nie skorzysta z ich usług z powodu braku dostępu do internetu – zaznacza prof. Janusz Kocki, przewodniczący Rady Naukowej Fundacji Neuron+.
III edycja ogólnopolskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej STOP Barierom – STOP Covid na rzecz osób z niepełnosprawnością jest realizowana dzięki dofinansowaniu ze środków: Fundacji ORLEN, Fundacji PKO Banku Polskiego, Fundacji KGHM Polska Miedź, Totalizatora Sportowego Sp. z o.o., Fundacji Agencji Rozwoju Przemysłu, Fundacji BGK im. J.K. Steczkowskiego, Fundacji Polskiego Funduszu Rozwoju
listy artykułów