Psychologia

Rozmowa potrafi mieć kojącą moc! Wspiera leczenie depresji, uzależnień i pomaga w przezwyciężaniu problemów dnia codziennego. Na stronie stopbarierom.pl możecie porozmawiać z Sylwią Raciborską, która jest dyplomowanym psychologiem, a przy tym od urodzenia osobą niepełnosprawną. Sylwia ma stały kontakt z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami.

Motywacja Stres Depresja

Spis treści:

Jak rozpoznać, że stres pourazowy minął? Jakie są przyczyny występowania stresu pourazowego? Jak objawia się zespół stresu pourazowego? Kiedy pojawia się pierwsze objawy zespołu stresu pourazowego? Czym jest zespół stresu pourazowego (PTSD)? Czy stres może nasilać ataki epilepsji? Jakie są sposoby walki ze stresem?

Jak rozpoznać, że stres pourazowy minął?

Kiedy ustąpi zespół stresu pourazowego:

· będziesz w stanie myśleć bez emocji o sytuacji, która wywołała uraz

· będziesz o tym myśleć tylko wtedy, gdy zechcesz

· minie poczucie ciągłego zagrożenia.
Jeśli wydaje się ci się, że ty cierpisz na takie objawy, skieruj kroki do najbliższej poradni zdrowia psychicznego.

Jakie są przyczyny występowania stresu pourazowego?

Przyczyny występowania stresu pourazowego są psychologiczne oraz fizyczne.

Podłoże psychologiczne

· Dokładne odtwarzanie w pamięci wydarzeń po przeżytym szoku pozwala lepiej zrozumieć, co się stało i być może pomaga w przetrwaniu.

· Nawroty wspomnień zmuszają nas do myślenia o tym, co się stało. Łatwiej nam wtedy zdecydować, jak się zachować, jeśli sytuacja się powtórzy.

· Zachowania unikowe i odrętwiałość powstrzymują ciągłe przeżywanie wydarzeń, zapobiegając tym samym nadmiernemu wyczerpaniu fizycznemu i psychicznemu. Dzięki temu nasza psychika ogranicza liczbę „powtórek”.

· Ciągłe „trzymanie się na baczności” przyśpiesza reakcje na wypadek, gdyby sytuacja się powtórzyła. Dzięki temu mamy siłę nadal funkcjonować.

Podłoże fizyczne

· Żywe wspomnienia tego, co się stało podtrzymują w organizmie wysoki poziom adrenaliny, co powoduje uczucie napięcia, poirytowania i nie pozwala się odprężyć, zrelaksować i zasnąć.

· Hipokamp to obszar w mózgu odpowiedzialny za pamięć. W warunkach stresu pourazowego wysoki poziom hormonów stresowych takich jak adrenalina może powstrzymać proces przetwarzania wspomnienia o danym wydarzeniu, tworząc w zamian ciągłe nawroty wspomnień i koszmary.

Jak objawia się zespół stresu pourazowego?

Osoby, które przeżyły silnie stresujące wydarzenie mogą w jego następstwie odczuwać rozpacz, przygnębienie, lęk, złość, poczucie winy. W przypadku zespołu stresu pourazowego, mogą również wystąpić następujące objawy:

· Nawroty wspomnień i koszmarne sny – ciągłe odtwarzanie wydarzenia w pamięci

· Nadmierna aktywność i unikanie myśli i osób związanych z wydarzeniem w obawie przed utratą równowagi

· Ciągłe „trzymanie się na baczności”, w pogotowiu, w bezustannym napięciu i podenerwowaniu, brak snu

· Objawy fizyczne – ból, biegunka, nieregularne bicie serca, bóle głowy, poczucie paniki i strachu, depresja

· Nadużywanie alkoholu, środków przeciwbólowych, lub narkotyków

Kiedy pojawia się pierwsze objawy zespołu stresu pourazowego?

Pierwsze objawy stresu pourazowego zazwyczaj pojawiają się w ciągu sześciu miesięcy, czasem nawet kilku tygodni, po danym wydarzeniu.

Czym jest zespół stresu pourazowego (PTSD)?

Zespół stresu pourazowego (PTSD, ang. Posttraumatic Stress Disorder) – to schorzenie będące następstwem przerażającego, zagrażającego życiu wydarzenia fizycznego lub psychicznego. Osoba, która była ofiarą napadu, uczestniczyła w wypadku komunikacyjnym albo była świadkiem trzęsienia ziemi, często miewa uporczywe, przerażające myśli związane z tymi wydarzeniami.

Wydarzenia mniej dramatyczne, ale trwające przez długi okres czasu, mogą mieć podobny efekt.

Czy stres może nasilać ataki epilepsji?

Silny stres może nasilać chorobę ale niekoniecznie musi wywołać ataki epilepsji.

Jakie są sposoby walki ze stresem?

Jedną z metod walki ze stresem jest praca z oddechem.

Praca z oddechem polega na zwolnieniu oddechu oraz nadaniu mu odpowiedniego rytmu. Oddech wpływa bezpośrednio na naszą fizjologię, natomiast fizjologia na nasze emocje np. medytacja swobodnego oddechu według Deepaka Chopry’ego. ,,Usiądź wygodnie. Zamknij oczy oddychaj lekko i swobodnie pracuj przeponą. Zrób wdech, zaraz po nim wydech i poczekaj 2 sekundy przed następnym wdechem. Pozwól swojej uwadze podążać za oddechem. Skup się na tym, jak powietrze wchodzi przez nos i spływa w dół do płuc. Oddychaj normalnie, niezbyt głęboko, bez wstrzymywania oddechu”.

Kolejnym sposobem jest technika wizualizacji, która ma na celu tzw. mentalne oddzielenie się od sytuacji, która wywołuje stres. Możemy sobie wyobrazić, że znajdujemy się za ochronną tarczą albo otoczką, która chroni przed negatywnym wpływem z zewnątrz.

Wizualizację prowadzona, której zamiarem jest wykreowanie obrazu siebie w przyjemnym otoczeniu.

– połóż się wygodnie, zamknij oczy;

– wyobraź sobie, że znajdujesz się w jakimś wspaniałym dla ciebie miejscu (łąka plaża góry itd. plaża);

– poczuj oraz zobacz wszystko to, co cię otacza – co widzisz, co czujesz co słyszysz;

– wyobraź sobie jakąś rzecz, przedmiot w tym miejscu, który jest jego symbolem;

– kiedy będzie ci szczególnie ciężko przypomnij sobie tą rzecz symbolizująca to miejsce;

 

Inne sposoby pomagające zmniejszyć napięcie wywołane stresem to m.in.:

– muzykoterapia – terapia dźwiękiem, muzyką np. spokojna, łagodna;

– aromaterapia – terapia olejkami eterycznymi;

– zdrowa dieta;

– odpowiednia ilość snu;

– odpoczynek;

– kontakt oraz rozmowy z bliskimi osobami, ze specjalistą np. psychologiem, psychoterapeutą.