Popularny “Well-being”, czyli dobrostan psychiczny – jak o niego zadbać?

Data dodania aktualności: 12 października 2021

 
Popularny “Well-being”, czyli dobrostan psychiczny – jak o niego zadbać?

Jednym z negatywnych skutków pandemii Covid-19 jest pogorszenie się stanu zdrowia psychicznego Polaków. Dlatego tak ważne jest niesienie pomocy psychologicznej ludziom, co jest jednym z celów tegorocznej kampanii społecznej „STOP Barierom-STOP Covid”.

Kampania, tak jak jej poprzednie dwie edycje, jest adresowana głównie do osób z niepełnosprawnością. Ale w tym roku organizator akcji – Fundacja Neuron+ – skupił się także na seniorach, którzy obok OzN należą do tych grup społecznych, które najmocniej odczuły skutki pandemii. Jednym z tych skutków jest pogorszenie się stanu zdrowia psychicznego u wielu osób, u których stres, obawa o życie i zdrowie, kolejne lockdowny wywołały stany lękowe, depresję i inne schorzenia. I teraz potrzebują oni pomocy.

Dlatego ważną częścią kampanii „STOP Barierom-STOP Covid” jest możliwość skorzystania z porad ekspertów, w tym psychologów. Mają bowiem oni nie tylko szeroką wiedzę teoretyczną, ale mogą też pomóc praktycznie wszystkim zainteresowanym w pokonywaniu trudności dnia codziennego. Z porad psychologa można skorzystać za pośrednictwem strony stopbarierom.pl. Ekspert, a w razie potrzeby ekspert wskaże też możliwości odbycia terapii w gabinecie psychologicznym czy też szukania pomocy u innych terapeutów.

Co znamienne, z powodu pandemii na całym świecie furorę robi psychologiczny termin „well-being”, który coraz częściej pojawia się w mediach oraz jest popularnym hasłem wyszukiwanym w internecie. W języku polskim tłumaczony jest może niezbyt szczęśliwie jako „dobrostan psychiczny”. Rozumiany jest w tym przypadku jako wysoka ocena własnego życia dotycząca poczucia spełnienia oraz satysfakcji życiowej. Oznacza to, że jednostka doświadcza w głównej mierze pozytywnych emocji, a także jest zadowolona ze swojego życia.

Dobrostan psychiczny wywodzi się z psychologii pozytywnej, która koncentruje się na zagadnieniach związanych z zaletami człowieka oraz możliwością ich doskonalenia. Badania prowadzone przez psychologów pokazują, że ma on wpływ zarówno na nasze zdrowie fizyczne – m.in. na system immunologiczny, który jest istotny w walce z chorobami, jak i zdrowie psychiczne – sprzyja twórczemu myśleniu, polepsza samoocenę oraz relacje międzyludzkie. Pełni istotną funkcję motywacyjną, ponieważ pozwala nam na działania, mające dla nas istotne znaczenie, a co za tym idzie na doświadczanie pozytywnych rezultatów owych działań. W

literaturze można odnaleźć opis dobrostanu psychicznego jako powiązanie sześciu elementów, tj.:

· samoakceptacji,

· celu w życiu,

· rozwoju osobistego,

· autonomii,

· panowania na otoczeniem,

· utrzymywania pozytywnych relacji z innymi osobami.

Często może być on nazywany potocznie szczęściem. W psychologii istnieje tzw. cebulowa teoria szczęścia zaproponowana przez Janusza Czaplińskiego, która składa się z trzech komponentów:

1. woli życia(najbardziej stabilny, wrodzony element dobrostanu);

2. ogólnego dobrostanu psychicznego(związany z subiektywnym postrzeganiem naszego życia)

3. zadowolenia z konkretnych dziedzin życia;

Oczywiście dla każdego z nas pojęcie to będzie definiowane w inny sposób. Dla jednych szczęściem jest rodzina, dom, a dla innych spełnienie zawodowe. Jednak postrzeganie pomyślności w ważnych dla nas obszarach powoduje, że czujemy się szczęśliwi, a co za tym idzie, wysoko oceniamy swoje życie, co jest równoznaczne z osiągnięciem dobrostanu psychicznego.

Należy zatem pamiętać, że jest to oczywiście stan zmienny, który odczuwany na danym etapie i nie oznacza, że będzie utrzymywał się na tym samym poziomie przez całe życie. Jednak istotny jest fakt, że w dużej mierze możemy mieć wpływ na nasze poczucie dobrostanu psychicznego. Swoimi działaniami możemy dostarczać sobie pozytywnych emocji, angażując się w nie możemy budować poczucie sensu. Utrzymywanie bliskich kontaktów z innymi ludźmi prowadzi do tego, że czujemy się zdecydowanie lepiej. Mając na uwadze to, że korzystnie wpływa to również na nasze zdrowie fizyczne, warto pracować nad osiąganiem dobrostanu psychicznego. Wiele w tej dziedzinie zależy od nas samych, ale warto też sięgnąć po pomoc do specjalistów, korzystając choćby z możliwości, jakie daje kampania „STOP Barierom – STOP Covid”.

III edycja ogólnopolskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej STOP Barierom – STOP Covid na rzecz osób z niepełnosprawnością jest realizowana dzięki dofinansowaniu ze środków: Fundacji ORLEN, Fundacji PKO Banku Polskiego, Fundacji KGHM Polska Miedź, Totalizatora Sportowego Sp. z o.o., Fundacji Agencji Rozwoju Przemysłu, Fundacji BGK im. J.K. Steczkowskiego, Fundacji Polskiego Funduszu Rozwoju.

Wróć do
listy artykułów
 

Zobacz również inne artykuły

Polska reprezentacja z medalami na Trisome Games!

Data dodania aktualności 14 października 2021

Kliknij i przejdź
do artykułu
Popularny “Well-being”, czyli dobrostan psychiczny – jak o niego zadbać?

Popularny “Well-being”, czyli dobrostan psychiczny – jak o niego zadbać?

Data dodania aktualności 12 października 2021

Kliknij i przejdź
do artykułu
Uniknąć Covida

Uniknąć Covida

Data dodania aktualności 12 października 2021

Kliknij i przejdź
do artykułu