Praca zdalna a niepełnosprawność – czego nauczyła nas pandemia?
Data dodania aktualności: 3 lipca 2020

Pandemia koronawirusa zobligowała wielu pracodawców do rozwinięcia strategii wspierających funkcjonowanie firm w trybie pracy zdalnej. W czasie przymusowej pracy z domu dla wielu firm i przedsiębiorstw stało się jasne, że praca zdalna jest nie tylko możliwa ale również często skuteczna i efektywna. Czy praca z domu może rozwiązać problem zatrudniania osób z niepełnosprawnością?
Zdaniem prezesa American Foundation for the Blind odpowiednia strategia pracy zdalnej może nie tylko wpłynąć korzystnie na funkcjonowanie firmy, ale również stworzyć lepsze warunki pracy dla pracowników z niepełnosprawnością. Kirk Adams (CEO – American Foundation for the Blind) zmagający się ze ślepotą wyjaśnia, że niepełnosprawni pracownicy mają trudności z dojazdem do pracy, zmianą miejsca pracy lub funkcjonowaniem w biurze, dlatego czerpią wiele korzyści z pracy w domu.
Praca w trybie zdalnym okazała się wspierać tę grupę pracowników, pozwalając im zaoszczędzić czas i uniknąć wielu napotykanych codziennie trudności jednocześnie nie wpływając na efektywność ich pracy. Istotna jest jednak dbałość o zapewnienie odpowiedniej komunikacji między pracownikami oraz narzędzi przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Równie ważną kwestią jest dbałość o higienę pracy aby uniknąć wykluczenia społecznego w tej grupie pracowników. Jak podkreśla Kirk, istotne jest nie tylko odtworzenie środowiska pracy ale również stworzenie przestrzeni do kontaktów społecznych oraz wypoczynku w gronie pracowników.
Rozwiązania stosowane w American Foundation for the Blind to między innymi wirtualne lunche czy też szczęśliwe godziny na platformie Zoom. Osoby niepełnosprawne mogą stać się nową wartością wnoszoną do firmy i stanowić nieodkryty obszar pożądanych przez rekruterów pracowników
listy artykułów